Vandaag de dag zijn miljoenen Nederlanders lid van de ANWB of nemen ze geregeld een of meer diensten van deze organisatie af. Naast het periodieke tijdschrift ‘De Kampioen’, ben je dankzij de Wegenwacht van deze club ook aan het juiste adres als je onderweg pech met je auto of (motor)fiets hebt en kun je er allerlei verschillende soorten vakanties boeken. Een hele prestatie, als je je bedenkt dat de ANWB in de eerste jaren na haar oprichting in 1883 slechts een paar honderd leden telde en de organisatie zich toen alleen nog maar richtte op het verbeteren van de verkeersfaciliteiten voor fietsers.
Contact met de ANWB klantenservice
Heb je een vraag over je lidmaatschap bij de ANWB of wil je er een wijziging in door laten voeren, dan zijn de medewerkers van de klantenservice je graag van dienst. Is er iets misgegaan bij de post waardoor je de nieuwste editie van ‘De Kampioen’ niet hebt ontvangen, dan geef je dat gewoon door aan de klantenservice van de ANWB en wordt er zo snel mogelijk een nieuw exemplaar naar je huisadres gestuurd. Natuurlijk kun je ook met de ANWB-klantenservice contact opnemen als je een rekening van deze organisatie hebt ontvangen en daar een of meerdere vragen over hebt.
Telefoonnummer
Omdat de ANWB meerdere verschillende diensten aanbiedt, maakt de organisatie ook gebruik van meerdere verschillende telefoonnummers voor contact. In deze alinea concentreren we ons echter op het meest gebelde nummer: dat van het ANWB Leden Service Center. Daar zijn zes dagen per week medewerkers aanwezig om je telefonisch te woord te staan. Je kunt ze van maandag tot en met vrijdag van half 9 ’s morgens tot 6 uur ’s avonds bereiken en op zaterdag van 10 uur ’s morgens tot 4 uur ’s middags. Het telefoonnummer van het ANWB Leden Service Center is 088 – 269 22 22. Op gesprekken naar dit nummer zijn de gebruikelijke belkosten van toepassing.
Vind je het prettiger om met de ANWB te schrijven in plaats van te bellen, dan biedt de organisatie je onder meer die mogelijkheid via een speciaal online contactformulier op haar website. Je vindt dat formulier hier: https://www.anwb.nl/contact-en-service/contactformulier. Je kunt dit formulier echter niet gebruiken om abonnements- of lidmaatschapswijzigingen door te geven. De medewerkers van de klantenservice van de ANWB reageren binnen 10 werkdagen op berichten die via het contactformulier worden verstuurd. Dit is dus niet bepaald een handige contactmethode als je een vraag met spoed beantwoord wilt krijgen.
Social media
De ANWB is op meerdere verschillende social media platformen actief. Via Facebook (https://www.facebook.com/anwb) presenteert de organisatie je een mix van onder meer vakantietips en belevenissen van Wegenwacht-medewerkers. Op haar Instagram (https://www.instagram.com/anwb) plaatst de organisatie geregeld inspirerende foto’s van allerlei vakantiebestemmingen in binnen- en buitenland. Bezoek je het Twitter-kanaal van de ANWB (https://www.twitter.com/anwb), dan word je onder meer op de hoogte gehouden van de nieuwste artikelen die op de website van de organisatie worden geplaatst. Lijkt het je tenslotte leuk om bij de ANWB te werken? Bekijk dan het actuele vacatureaanbod op haar LinkedIn-profiel (https://www.linkedin.com/company/anwb). Het is overigens ook mogelijk om via Facebook en Twitter een privébericht naar de klantenservice van de ANWB te sturen. Op dit soort berichten kun je binnen één werkdag een response verwachten.
Retour
Als je lid wordt van de ANWB, dan zit je daar in ieder geval voor een jaar aan vast. Na dat jaar kun je op elk gewenst moment opzeggen. Hou er wel rekening mee dat een opzegging gevolgen heeft voor eventuele andere diensten die je van de ANWB afneemt, zoals een credit card en kortingen op ANWB-verzekeringen. Opzeggen kan telefonisch via het nummer van het Leden Service Center (zie boven) of schriftelijk, per reguliere post. In dat laatstgenoemde geval stuur je je opzegging naar het volgende adres: ANWB Leden Service Center, Postbus 93200, 2509 BA Den Haag.
Klacht
Ben je ontevreden over iets van de ANWB en wil je daar graag een klacht over uiten, dan kan dat via het online contactformulier, dat hierboven onder het kopje ‘E-mail’ wordt genoemd. Kies in dat geval bij de voorkeuzes voor de optie ‘Klacht’, zodat je bericht meteen naar de juiste afhandelaars binnen de organisatie wordt doorgestuurd. Na het indienen van je schriftelijke klacht moet je meestal wel een beetje geduld hebben, want het kan tot 10 werkdagen duren voordat je een reactie van een medewerker van de ANWB terugkrijgt.
Chat
Op de website van de ANWB is ook een chatmodule actief. Maak je van deze optie gebruik, dan sta je altijd rechtstreeks met een medewerker van de klantenservice in contact. In de regel krijg je via deze optie binnen een paar minuten antwoord op je chatbericht. Minder prettig is dat deze chatoptie op elk moment van de dag tijdelijk gedeactiveerd kan worden als de klantenservicemedewerkers te druk zijn met het telefonisch beantwoorden van vragen. Bij wijze van alternatief biedt de ANWB je op dat soort momenten (en op momenten dat de klantenservice gesloten is) een alternatief in de vorm van chatbot Iris aan. Deze chatbot geeft snel automatisch antwoord op alle meest gestelde vragen. Beide zojuist genoemde chatmogelijkheden activeer je via deze link: https://www.anwb.nl/contact-en-service.
Meer:
Dames-Heren
Vraag,ik ben al jaren lid van de ANWB
Ik ga niet met mijn eigen auto naar Engeland
Als ik daar pech krijg word ik daar geholpen?
Geen reactie maar een slogan : Meer afstand minder files
Geachte redactie.jullie hebben mij voor deze maand kampioenblad toe te zenden,vorige keer was het ook al zo.hopend dat ik die van maart toegezonden mag krijgen.vrgr nissink, kerspelstr17 8271th ijsselmuiden.