Basic-Fit is een sportschoolketen met vestigingen in vijf verschillende Europese landen. In Nederland kom je op zo’n 220 locaties een Basic-Fit sportschool tegen. Het totale aantal vestigingen is inmiddels zelfs de 1.000 stuks gepasseerd. De aansturing van al die vestigingen vindt plaats vanuit een kantoor in Hoofddorp. Het algehele concept van Basic-Fit is dat je er terecht kunt voor eenvoudige fitness en dat in de sportschool extra faciliteiten ontbreken. Kortom, echt basic.
Contact met de Basic Fit klantenservice
De klantenservice van Baic-Fit beantwoordt graag alle inhoudelijke vragen die met deze sportschool te maken hebben. Denk daarbij onder meer aan informatie over specifieke groepslessen en over de manier waarop je door instructeurs tijdens het sporten wordt begeleid. Natuurlijk kunnen de medewerkers van de klantenservice van Basic-Fit je ook gedetailleerde informatie geven over de verschillende abonnementsvormen van deze sportschool. Tenslotte is het ook mogelijk om een klacht over het bedrijf aan de klantenservice door te geven.
Telefoonnummer
Het zal je misschien verbazen, maar Basic-Fit beschikt niet over een apart telefoonnummer waarop je de klantenservice kunt bereiken. In plaats daarvan geeft het bedrijf de voorkeur aan een reeks andere contactmogelijkheden. Wil je toch echt met een deskundige medewerker van Basic-Fit telefoneren, dan kun je tijdens openingstijden bellen met een filiaal bij je in de buurt. Of neem in plaats daarvan contact op met het hoofdkantoor via telefoonnummer 023 – 890 17 50. Voor bellen naar dit telefoonnummer wordt het gebruikelijke tarief gerekend. Het personeel op het Basic-Fit-hoofdkantoor is van maandag tot en met vrijdag van 9 uur ’s morgens tot 5 uur ’s middags aanwezig.
Ook voor het versturen van een schriftelijke vraag of reactie hanteert Basic-Fit zo haar eigen methode. Je kunt namelijk niet rechtstreeks een bericht per e-mail naar de klantenservice van dit sportieve bedrijf sturen. In plaats daarvan dien je op de Basic-Fit-website de hulp van chatrobot Ruby in te schakelen. Die stelt aan de hand van een reeks suggesties en vragen een interne mail samen. Dit is overigens niet bepaald een contactmethode voor het ontvangen van een antwoord op een spoedeisende vraag, want het duurt gemiddeld drie werkdagen voordat de klantenservice van Basic-Fit je een antwoord terugstuurt.
Social media
Voor wat betreft social media vind je Basic-Fit op Facebook, Twitter en Instagram. Via https://facebook.com/BasicFit/ houdt het bedrijf je op de hoogte van de verschillende activiteiten die in de sportschool plaatsvinden. Ook actuele promotionele acties vinden er een plekje. Omdat Basic-Fit vandaag de dag een internationale organisatie is, zijn alle teksten op haar Facebook-stek in het Engels. Je kunt Facebook overigens ook gebruiken om – gewoon in het Nederlands – een privébericht naar de klantenservice van Basic-Fit te sturen. Ook in dat geval moet je enig geduld hebben totdat je daar een response op krijgt. De wachttijd kan oplopen tot twee dagen. Basic-Fit gebruikt Twitter vooral om je (in de Nederlandse taal) te motiveren en te inspireren om regelmatig te sporten. Instagram is wat de sportschoolketen betreft tenslotte vooral een promotioneel kanaal. De rechtstreekse links naar deze twee laatstgenoemde sociale kanalen zijn respectievelijk https://twitter.com/BasicFitNL en https://www.instagram.com/basicfitnl/.
Retour
Basic-Fit maakt voor toegang tot haar sportscholen gebruik van een abonnementsstructuur. In principe kun je dit abonnement op elk gewenst moment opzeggen, maar je moet daarbij wel rekening houden met een opzegtermijn van 30 dagen. Uitzondering hierop is wanneer je je abonnement via de website van Basic-Fit hebt afgesloten. In dat geval kun je profiteren van een bepaling in de wet die kopen op afstand regelt en je het recht geeft om je abonnement binnen 14 dagen na aanvang te herroepen. Weet je niet zeker of sporten bij Basic-Fit iets voor je is, koop er dan eerst een dagpas voordat je er een abonnement afsluit.
Klacht
Ben je niet tevreden over bijvoorbeeld de manier waarop groepslessen verlopen of vind je dat een van de medewerkers van je plaatselijke Basic-Fit je niet op een correcte manier heeft behandeld, dan kun je hierover een klacht indienen. Probeer altijd eerst het probleem op te lossen bij het filiaal waar het voorval plaats vond. Heeft dat geen positief effect, dan kun je telefonisch contact opnemen met het hoofdkantoor (zie boven) of hier een klachtenbrief naartoe sturen. Het adres daarvoor is: Basic-Fit, Wegalaan 60, 2132 JC Hoofddorp. Wil je er zeker van zijn dat je klachtenbrief op dat adres is aangekomen, verstuur deze dan aangetekend. Leidt deze stap nog steeds niet tot een tevredenstellende oplossing, dan zou je de hulp van een onafhankelijke geschillencommissie in kunnen roepen. Hoe dat werkt lees je hier: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/sport-en-beweging/.
Chat
Zoals we al onder het kopje ‘E-mail’ aangaven, beschikt Basic-Fit over een eigen chatdienst op haar website, die de naam Ruby heeft gekregen. Je activeert Ruby door op https://www.basic-fit.com/nl-nl/klantenservice te drukken op het cartoon-icoontje rechtsonder in beeld. De chatbot is in staat om 24 uur per dag en 7 dagen per week de meest gestelde vragen over Basic-Fit snel te beantwoorden. Is je vraag te ingewikkeld voor Ruby, dan word je van maandag tot en met vrijdag tussen 8 uur ’s morgens en 6 uur ’s avonds doorgeschakeld naar een medewerker van Basic-Fit, die de chat van Ruby overneemt. Buiten deze tijden kun je in dat soort gevallen via de chatbot een e-mail versturen, waar je dan later een reactie op krijgt.
Meer: