De KLM, ook wel de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij is dé luchtvaart maatschappij van Nederland. Onze eigen koning, koning Willem-Alexander vliegt zelf ook regelmatig als piloot mee op een KLM vlucht. De KLM is in 1919 opgericht en heeft in totaal 111 vliegtuigen. Dit is zonder de vliegtuigen van dochter maatschappijen. Momenteel vliegt de KLM op 139 bestemmingen wereldwijd. In dit artikel lees je meer informatie over de KLM klantenservice.
Wanneer je op vakantie vertrekt vanuit Nederland is het vliegen met KLM een fijne optie. Omdat het een Nederlandse vliegtuigmaatschappij is zal er altijd Nederlands sprekend personeel aanwezig zijn die je zal begeleiden vanaf het moment dat je aan boord gaat tot het moment dat je op je bestemming aankomt. Vooral wanneer je naar verre bestemmingen vliegt is dit extra stukje aanspraak wel fijn om je reis mee te beginnen. De KLM staat ook bekend om haar uitmuntende klantenservice. Een bedrijf dat al ruim 100 jaar meegaat is niet enkel dankzij de goede diensten tegen scherpe prijzen die het aanbied, het is ook mede dankzij een zeer sterk team dat achter de schermen werkt om ervoor te zorgen dat elke passagier en toekomstige passagier, de juiste hulp krijgt die deze nodig heeft. Je kunt de klantenservice van de KLM op verschillende manieren bereiken. We vertellen je er graag meer over.
Contact opnemen met de klantenservice van KLM
- De website van KLM
Op de website van de KLM kun je al direct veel verschillende opties zien. Je kunt gaan naar www.klm.com of direct naar www.klm.nl. Eenmaal op de website beland en je de gewenste taal hebt uitgekozen, in dit geval het Nederlands, scroll je helemaal naar beneden. Hier zie je linksonder ‘Neem contact op’ staan met daaronder drie opties. WhatsApp, Messenger en ‘alle opties’. Je ziet wanneer je voor alle opties kiest dat je op een scherm terecht komt waar je eventueel ook kunt inloggen. Heb je dus al een vlucht geboekt kun je gepersonaliseerde hulp krijgen. Hier heb je wel enkel toegang tot wanneer je bij KLM zelf een vlucht hebt geboekt. Dus niet perse als je met KLM vliegt en dit via een andere website hebt geboekt. De vlucht moet echt bij KLM zelf geboekt zijn. Je kunt dan hulp krijgen met het ombouwen van de vlucht, stoelnummers uitkiezen, teruggaven van kosten declareren of een klacht indienen.
Social Media – WhatsApp
Ook heb je de opties WhatsApp en Messenger. Dit zijn opties die volgens de website 24/7 beschikbaar zijn, maar tegelijkertijd wordt er ook op de website aangegeven dat er momenteel veel vertragingen zijn dus hou er rekening mee dat de reactie wellicht wat langer zal duren dan normaal. Je bereikt WhatsApp doormiddel van het doorklikken op de website naar optie ‘WhatsApp’ en als je hierop klikt wordt je automatisch doorverwezen naar je eigen WhatsApp en wordt er een gesprek geopend.
Messenger
Je hebt ook de optie om via messenger te chatten. Messenger is een chat optie die gekoppeld is aan je eigen Facebook account. Deze kun je bereiken door via de website van de KLM op het kopje ‘messenger’ te klikken of zelf de Facebook pagina van de KLM op te zoeken en de chat te openen. Let er goed op dat je wanneer je de Facebook pagina zelf opzoekt je de officiële pagina van de KLM gebruikt. Deze herken je aan het blauwe vinkje achter de gebruikersnaam van de KLM.
Telefonisch contact met de klantenservice
Alhoewel de KLM hun klanten stimuleert om vooral via bovenstaande opties verder te helpen kun je er ook voor kiezen om telefonisch contact op te nemen met de klantenservice. Deze is bereikbaar tussen 9 uur ’s ochtends en 10 uur ’s avonds. Het nummer waar je ze op kunt bereiken is: +31 (0) 20 4747747.
Hou ook hier rekening met lange wachttijden. Dit heeft vooral te maken met de drukte die is ontstaan door het Corona Virus en er meer vlucht annuleringen plaatsvinden, meer vluchten opgedoekt worden en er meer vragen bij de klanten ontstaan.
Retour en terugbetaling
Een vlucht kan je natuurlijk nooit retouren, dit gaat om een dienst waar je gebruik van maakt en het betreft niet een product. Wel kan je deze annuleren of een terugbetaling aanvragen onder bepaalde voorwaarden. Denk hierbij aan vertragingen of klachten die zijn ontstaan tijdens de vlucht. Ook zijn er nu door het Corona virus verschillende extra opties waar je gebruik van kunt maken om een aanbetaling aan te vragen. Je dient dit allemaal schriftelijk, online te doen doormiddel van in te loggen op jouw account met de inlog gegevens die je hebt gekregen nadat jouw vlucht geboekt was. Je verzoek wordt binnen 7 dagen verwerkt. Ook hierbij geld enkel dat je gebruik kunt maken van deze service wanneer je bij de KLM zelf hebt geboekt. Dus wanneer je wél met de KLM vliegt maar je vlucht niet via KLM zelf hebt geboekt kan je hier helaas geen gebruik van maken en dien je je te wenden tot het bedrijf waar jij je vlucht hebt geboekt.
Wanneer je met de KLM vliegt is het echt aan te raden de vlucht via de website van de KLM zelf te boeken. Je betaald misschien net een paar tientjes meer maar het zal je uiteindelijk veel besparen wanneer er klachten ontstaan of er een annulering plaats vind. Op deze manier ben je verzekerd van de hulp van een uitmuntende klantenservice.