Telecombedrijf Lebara heeft een hoofdkantoor in de Britse hoofdstad Londen, van waaruit men onder meer aan Nederlandse klanten mobiele telefonie en internet levert. Het bedrijf is een zogenoemde MVNO. Dit betekent eenvoudig gezegd dat Lebara niet over een eigen netwerk beschikt, maar in plaats daarvan gebruikmaakt van het netwerk van een ander telecombedrijf. In Nederland is dat het 4G-netwerk van KPN. Je kunt bij Lebara sim-onlyabonnementen afsluiten of kiezen voor een van haar prepaid-opties.
Contact met de klantenservice van Lebara
Natuurlijk kun je bij de medewerkers van de klantenservice van Lebara terecht als je een simkaart van dit telecombedrijf aan wilt vragen. Ook kunnen ze je precies vertellen hoe je van een andere aanbieder gemakkelijk overstapt naar Lebara en daarbij desgewenst ook gewoon je huidige mobiele nummer kunt behouden. Is je telefoon zoekgeraakt of gestolen, dan is één telefoontje naar de Lebara-klantenservice genoeg om meteen je simkaart te blokkeren zodat anderen niet op jouw kosten kunnen gaan bellen en/of internetten.
Telefoonnummer
De medewerkers van de klantenservice van Lebara zitten zes dagen per week voor je klaar om telefonisch vragen van je te beantwoorden. Je kunt ze van maandag tot en met vrijdag van 9 uur ’s morgens tot 6 uur ’s avonds bereiken en op zaterdag van 10 uur ’s morgens tot 4 uur ’s middags. Op zondag zijn er geen Lebara-medewerkers op de klantenservice aanwezig om je telefonisch te woord te staan. Het telefoonnummer voor contact met de klantenservice van Lebara is: 06 – 19 00 12 00. Bel je vanaf een mobiel apparaat waarin een Nederlandse Lebara-simkaart zit, dan kun je ook in contact met de klantenservice komen als je naar telefoonnummer 1200 belt. In beide gevallen zijn de gebruikelijke gesprekskosten van toepassing.
Wil je de medewerkers van de klantenservice van Lebara een e-mail sturen met daarin je vraag of opmerking, dan heb je pech. Die mogelijkheid biedt het telecombedrijf haar klanten helaas niet. Ook een online contactformulier ontbreekt op de Lebara-website. Wil je toch graag op een digitaal-schriftelijke manier met dit bedrijf communiceren, dan kan dat alleen via social media en de Lebara-chat.
Social media
Lebara is zowel op Facebook, Twitter als Instagram aanwezig. Via https://facebook.com/LebaraGlobal/ bereik je de internationale Facebook-stek van het telecombedrijf, dat vooral gebruikt wordt om de diensten van Lebara in de Engelse taal te promoten. Het Twitter-kanaal is gewoon in het Nederlands en wordt ook in dit geval puur voor promotiedoeleinden ingezet. Je vindt Lebara op Twitter hier: https://twitter.com/lebaranl. Het is overigens wel mogelijk om via beide platformen een privébericht naar de medewerkers van de klantenservice van Lebara te sturen. Reken in dat geval echter niet op een snelle response. Het duurt via die route namelijk 1 a 2 werkdagen voordat je een antwoord terugkrijgt. Op de Instagram van dit telecombedrijf is “Peter van Lebara” de hoofdpersoon. Hij geeft je via https://www.instagram.com/lebara.nl/ allerlei praktische lifehacks.
Retour
Heb je een sim-onlyabonnement of een abonnement met toestel afgesloten voor een bepaald aantal maanden, dan zit je daar in principe voor de afgesproken periode aan vast. De enige uitzondering hierop geldt voor de eerste 14 dagen van je nieuwe abonnement bij Lebara. Dankzij de Wet Kopen op Afstand mag je je online aankoop of overeenkomst gedurende die periode kosteloos herroepen. Heb je op het moment dat je de overeenkomst ontbindt al abonnementsgeld aan Lebara betaald, dan zorgt het telecombedrijf ervoor dat dit bedrag zo spoedig mogelijk weer op je bankrekening teruggestort wordt.
Klacht
Ben je ontevreden over de dienstverlening van Lebara of zit iets anders je dwars inzake deze onderneming, dan is het begrijpelijk dat je daarover wilt klagen. Doe dat in eerste instantie bij de klantenservice. De medewerker waar je dan contact mee hebt zal in dat geval z’n uiterste best doen om je probleem op te lossen. Lukt dat niet, dan kun je overwegen om een klachtenbrief via de reguliere post naar het telecombedrijf te sturen. Het adres daarvoor is: Lebara Mobile, Postbus 267, 1110 AG Diemen. Als je er echt zeker van wilt zijn dat je brief gearriveerd is bij en geaccepteerd is door Lebara, dan kun je het beste voor aangetekende verzending van je poststuk kiezen. Zorgt ook deze actie niet voor een tevredenstellend resultaat, dan kan het de moeite waard zijn om een beroep te doen op een onafhankelijke geschillencommissie. Kijk hier voor meer informatie: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/telecommunicatiediensten/.
Chat
Naast bellen met de medewerkers van de klantenservice van Lebara, is chatten met hen het snelste alternatief om in contact te kunnen komen met dit telecombedrijf. Je activeert de Lebara-chat via deze link: https://mobile.lebara.com/nl/nl/veelgestelde-vragen#. Scroll op deze pagina naar beneden en druk vervolgens op de knop met daarin de tekst ‘Nu chatten’. Er wordt dan een nieuw browservenster geopend waarin de chat wordt geactiveerd. In eerste instantie ga je in gesprek met een chatbot die door Lebara Blue wordt genoemd. Blue kan 24 uur per dag en 7 dagen per week snel automatisch antwoord geven op alle meest gestelde vragen. Is je vraag te ingewikkeld voor de chatbot, dan kan deze je automatisch doorschakelen naar een medewerker van de klantenservice van Lebara. Die neemt dan de chat van Blue over. Dit onderdeel van de Lebara-klantenservice is van maandag tot en met vrijdag van kwart over 8 ’s morgens tot half 6 ’s middags beschikbaar en op zaterdag van kwart over 10 ’s morgens tot half 4 ’s middags.