De Nederlandse Spoorwegen, ook wel de NS, is een Nederlands bedrijf waarvan de aandelen grotendeels in handen zijn van de overheid. NS nv is een spoorwegbedrijf dat dus gezien kan worden als een semi-overheidsbedrijf. De NS opereert als sinds 1938 in Nederland en heeft sindsdien veel veranderingen doorgemaakt. De NS beheert niet het spoornetwerk in Nederland. Dit wordt opgepakt door ProRail. De NS is dus enkel verantwoordelijk voor de treinen die op de rails rijden en de planning hiervan. De NS biedt allerlei manieren om het reizen gemakkelijker te maken. Zo zijn er NS-fietsen, businesscards, abonnementen en kun je ook nog gewoon tickets kopen. Hieronder lees je hoe jij als consument terecht kunt bij de NS klantenservice. Je vindt ook een overzicht via: https://www.ns.nl/klantenservice/contact.
Telefonisch contact met de NS klantenservice
Er zijn verschillende redenen waarom je telefonisch contact op zou willen nemen met de NS. Het kan gaan om vragen over betalingen, het kwijtraken van een ticket of ov-kaart, maar ook vragen over de werken van bijvoorbeeld de OV-fiets. Zorg dat je alle mogelijk relevante informatie bij de hand hebt voor je belt. Denk aan je ov-kaart en bijhorend nummer als je hier vragen over hebt. Zo kan de NS klantenservice je gemakkelijker helpen.
- Als consument kun je telefonisch contact opnemen met de NS klantenservice via: 030 751 51 55
- Als zakelijk klant van de NS kun je gebruik maken van het nummer: 030 300 11 11
De NS telefonische klantenservice onderscheid zich van andere bedrijven door dag en nacht bereikbaar te zijn. Je kunt dus 24/7 contact opnemen.
Teletolk bellen voor doven en slechthorenden
Ben je doof of slechthorend? Dan kun je contact opnemen met de Teletolk van de NS klantenservice. De teletolk is te vergelijken met een Skype of Teams gesprek. Je belt digitaal met een tolk van de NS die jouw vraag of klacht kan beantwoorden. Dit maakt de NS klantenservice zeer bereikbaar.
NS Community hub
Heb je vragen over producten van de NS? Wil je weten wat je moet doen om een OV-fiets te kunnen gebruiken? Dan kun je terecht bij de NS communityhub via https://community.ns
Hier komen heel veel reizigers en kenners van de NS samen om elkaars vragen of opmerkingen te beantwoorden. Daardoor is een hechte community ontstaan waar bijna elke vraag beantwoord is of kan worden.
Social Media
Heb je liever contact met de NS klantenservice via Social Media? Dan kun je hen 24/7 bereiken via Facebook en Twitter. Let op: deel nooit privégegevens of foto’s van abonnementen / kaarten via een publieke post. Maak hiervoor gebruik van de prive chat van het platform. Je kunt de NS bereiken:
- via Facebook: www.facebook.com/nederlandsespoorwegen
- of via Twitter: https://twitter.com/ns_online
Over het algemeen hanteert de NS een reactietijd van maximaal 60 minuten.
Chatten
Via https://www.ns.nl/klantenservice/contact kun je ook kiezen om te chatten met de NS. Hierdoor heb je direct een medewerker op de chat, die je een vraag en eventuele vervolgvraag kunt stellen.