Het Duitse postorderbedrijf Otto begon vanaf 1979 ook Nederlandse klanten te bedienen. Ruim 30 jaar lang plofte er twee keer per jaar een centimeters dikke papieren catalogus op de deurmat vol met producten waar de klant een keuze uit kon maken. Otto zag snel het gemak van online shoppen in toen het internet zich nog in de vroege groeifase bevond. Het bedrijf opende namelijk al in 1998 haar eigen webwinkel. Sinds 2010 behoort de papieren Otto-catalogus definitief tot het verleden en worden de producten alleen nog maar online aangeboden. In tegenstelling tot de klassieke methode met papieren catalogi, kan Otto haar klanten online een veel actueler aanbod presenteren, dat zo nodig dagelijks wordt aangepast. Het assortiment van Otto bestaat voor het grootste deel uit kleding, meubels en elektronica. Hieronder kom je meer te weten over de OTTO klantenservice.
Contact met de klantenservice van Otto, hoe?
Heb je een bestelling geplaatst op de website van Otto, dan kun je meer informatie over de status daarvan krijgen door contact op te nemen met de medewerkers van de klantenservice van deze onderneming. Natuurlijk is het ook mogelijk om telefonisch of schriftelijk aanvullende vragen te stellen over het online aanbod, als iets in een productbeschrijving je niet helemaal duidelijk is. Daarmaast zijn de medewerkers van de klantenservice van Otto je graag behulpzaam als je iets te weten wilt komen over de betaling van een door het bedrijf verstuurd rekeningoverzicht. Bijvorbeeld als daarop een of meer van je retourendingen (nog) niet of onjuist zijn verwerkt.
Telefoonnummer
De klantenservice van Otto is 6 dagen per week geopend. De medewerkers zijn van maandag tot en met vrijdag van 8 uur ’s morgens tot 9 uur ’s avonds bereikbaar en op zaterdag van 9 uur ’s morgens tot 5 uur ’s middags. Op zondagen kun je geen telefonisch contact opnemen met de Otto-klantenservice. Om met een medewerker van Otto in gesprek te kunnen gaan bel je het volgende telefoonnummer: 088 – 465 15 55. Hiervoor worden gebruikelijke belkosten bij je in rekening gebracht.
Geef je de voorkeur aan schriftelijk contact boven telefoneren, dan kun je er ook voor kiezen om via e-mail contact op te nemen met de medewerkers van de klantenservice van Otto. Richt in dat geval je bericht aan klantenservice@ottobv.nl. Er wordt vervolgens – uiteraard ook per e-mail – zo snel mogelijk een reactie naar je teruggestuurd. Je kunt in plaats van e-mail ook schriftelijk contact met Otto opnemen door gebruik te maken van haar eigen digitale contactformulier. Dat vind je hier: https://www.otto.nl/contactform/.
Social media
Otto is op 3 verschillende social media kanalen te vinden: Facebook (https://facebook.com/ottonetherlands/), Instagram (https://instagram.com/otto_nl/) en Pinterest (https://pinterest.com/otto_nl/). Het bedrijf benut alle drie de platformen vooral om je inspiratie te geven op het gebied van mode en wonen. In het geval van Facebook is er de aanvullende mogelijkheid beschikbaar om een privébericht naar de medewerkers van de klantenservice van Otto te sturen. Deze berichten worden van maandag tot en met vrijdag tussen 9 uur ’s morgens en 7 uur ‘ s avonds beantwoord. In de regel kun je in die tijdvakken binnen een uur na het verzenden van je bericht rekenen op een response.
Retour
Otto staat er al sinds de oprichting in 1979 positief om bekend dat er niet moeilijk wordt gedaan als je een of meer bestelde producten – om wat voor reden dan ook – wilt retourneren. Op al je aankopen is een zichttermijn van 30 dagen van toepassing. Niet tevreden over het desbetreffende product? Dan laat je dat via de website schriftelijk weten aan Otto. Vanaf het moment dat je deze zogenoemde herroeping hebt verstuurd heb je opnieuw. 30 dagen de tijd om ervoor te zorgen dat het desbetreffende artikel ook daadwerkelijk naar Otto is teruggestuurd. Je kunt overigens niet alles retourneren. Uitzonderingen gelden onder meer voor cosmetische producten en computergames. Een volledig overzicht van alle niet geaccepteerde retourproducten vind je hier: https://www.otto.nl/klantenservice/retourneren-ruilen/voorwaarden-retourneren-zichttermijn/. Voor de rest geldt, dat retourneren van producten bij Otto overigens altijd (direct of indirect) kosteloos is.
Klacht
Dagelijks verwerkt Otto talloze bestellingen. Dat daarbij af en toe iets fout kan gaan is niet uit te sluiten. Heb je hier een klacht over of ben je om een andere reden niet te spreken over Otto? Neem dan gewoon schriftelijk of telefonisch contact op met de klantenservice van dit bedrijf, zodat de medewerkers samen met je naar een passende oplossing kunnen zoeken. Pakt deze route niet goed voor je uit, dan zou je kunnen overwegen om per aangetekende reguliere post een klachtenbrief te sturen naar Otto B.V., Charles Stulemeijerweg 2, 5026 RT Tilburg. Wanneer blijkt dat ook die stap niet tot een tevredenstellend resultaat leidt, zou het inschakelen van de Consumentenbond of een onafhankelijke geschillencommissie (zie: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/thuiswinkel/) mogelijk voor een oplossing kunnen zorgen. Deze 2 laatst genoemde opties zijn overigens niet kosteloos.
Chat
De website van Otto beschikt helaas niet over een eigen chatmodule. Het bedrijf maakt ook geen gebruik van chat-opties van andere partijen om dit gemis op te vangen. Op zich komt het sturen van een privébericht via Facebook het dichtst in de buurt van een chat (zie boven) met Otto, omdat je op werkdagen tijdens openingstijden van de klantenservice meestal binnen een uur een reactie terug krijgt.