Energieleverancier Oxxio ging in 2000 van start en maakt sinds 2011 deel uit van de Eneco Groep, In tegenstelling tot veel andere aanbieders op de Nederlandse energiemarkt, kiest Oxxio er bewust voor om zich puur op consumenten te richten. Het energiebedrijf staat er vanaf de start om bekend een echte prijsvechter te zijn, die ernaar streeft om haar klanten energie te leveren tegen de laagst mogelijke tarieven. Daarnaast is Oxxio trots op het feit dat ze 100 procent groene stroom aan haar klanten kan verstrekken. De groene stroom van deze energieleverancier wordt uitsluitend door Europese windmolens opgewekt. Kom in dit artikel meer te weten over de klantenservice van OXXIO.
Contact opnemen met de klantenservice van OXXIO, hoe?
De klantenservice van Oxxio staat vijf dagen per week voor je klaar om alle relevante vragen voor je te beantwoorden. Zo kun je de deskundige medewerkers onder meer vragen stellen over het dienstenaanbod van het bedrijf. Daarnaast verstrekken ze je gedetailleerde informatie over de energierekening die je van Oxxio hebt ontvangen en kun je bij ze checken of er misschien nog sprake is van openstaande betalingen. Heb je te maken met een betalingsachterstand? In dat geval is het mogelijk om samen met de medewerker van de klantenservice van Oxxio een betalingsregeling af te spreken. Natuurlijk kun je ook rechtstreeks met Oxxio contact opnemen als je klant wilt worden van dit energiebedrijf.
Telefoonnummer
De telefonische klantenservice van Oxxio is van maandag tot en met vrijdag beschikbaar. Van half 9 ’s morgens tot 7 uur ’s avonds zitten tal van deskundige medewerkers voor je klaar om je te woord te staan. Op zaterdag en zondag is er niemand van op de klantenservice van Oxxio aanwezig. Je bereikt de Oxxio-klantenservice door te bellen met 088 – 89 55 999. Voor deze gesprekken worden de gebruikelijke belkosten bij je in rekening gebracht. Wil je overigens een gas- of stroomstoring melden? Bel dan met het gratis nummer van de Nationale Storingscentrale: 0800 – 9009. Dit is geen telefoonnummer van Oxxio, maar een gezamenlijk initiatief van alle energiebedrijven en netbeheerders in Nederland.
Helaas heeft Oxxio geen apart e-mailadres beschikbaar waarmee je in contact kunt komen met de medewerkers van haar klantenservice. In plaats daarvan biedt de energieleverancier haar klanten via de Oxxio-website een online contactformulier aan. Je moet meestal wel flink wat geduld hebben voordat je lang die weg antwoord terug krijgt. In de regel kan de wachttijd oplopen tot 5 werkdagen. En als het erg druk is bij de klantenservice, dan kan die wachttijd zelfs nog verder oplopen. Kortom, niet bepaald een slimme contactmethode als je een echt dringende vraag aan Oxxio wilt stellen.
Social media
Oxxio is zowel op Facebook als op Twitter actief. De rechtstreekse links naar deze profielen zijn respectievelijk https://facebook.com/oxxio/ en https://twitter.com/oxxio/. De energieleverancier gebruikt beide platformen om nieuwsupdates aan haar klanten te geven. Daarnaast kun je zowel via Facebook Messenger als via een direct message op Twitter rechtstreeks contact opnemen met Oxxio. Inkomende berichten van social media worden tijdens de openingstijden van de klantenservice zo spoedig mogelijk beantwoord.
Retour
Heb je een leveringscontract bij Oxxio afgesloten, dan ben je in principe verplicht om het volledige aantal afgesproken contractjaren aan deze energieleverancier verbonden te blijven. Eerder vertrekken naar een concurrent is weliswaar mogelijk, maar in dat geval zal Oxxio je een boete in rekening brengen. Deze boete is niet van toepassing als je tijdens de eerste 14 dagen van je nieuwe contract tot de conclusie komt dat Oxxio toch niet aan je verwachtingen voldoet. In dat geval kun je de overeenkomst kosteloos annuleren. Deze termijn is wettelijk vastgelegd en voorkomt dat consumenten in hun enthousiasme te snel ja zeggen tijdens telefonische verkoop of bij het zien van een online aanbod en korte tijd later alweer spijt van hun impulsieve beslissing blijken te hebben.
Klacht
Ben je niet tevreden over de dienstverlening van Oxxio, dan is contact opnemen met de klantenservice de eerste logische stap. Lukt het langs die weg niet om je tevreden te stellen, dan zou je kunnen overwegen om een klachtenbrief naar Oxxio te sturen. Deze brief adresseer je dan aan Oxxio Nederland B.V., Postbus 100, 3000 AC Rotterdam. Wil je er echt zeker van zijn dat je brief door Oxxio is ontvangen, kies er dan voor om deze aangetekend te versturen. Als het versturen van de klachtenbrief na verloop van tijd nog steeds niet tot een goede oplossing voor je heeft geleid, dan zou je kunnen overwegen om de hulp van de onafhankelijke Geschillencommissie Energie in te schakelen. Meer info daarvoor vind je op https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/.
Chat
De website van Oxxio beschikt over een eigen chatmodule. Je vindt deze op https://www.oxxio.nl/klantenservice. In deze module zit een chatrobot verwerkt, die het energiebedrijf liefkozend ‘O’ noemt. Deze chatbot kan uit zichzelf antwoord geven op alle meest gestelde vragen aan Oxxio. Is de vraag die je aan O voorlegt te ingewikkeld, dan word je tijdens de openingstijden van de klantenservice doorgeschakeld naar een medewerker van vlees en bloed, die vanaf dat moment de chat van O overneemt. Omdat O 24 uur per dag en 7 dagen per week geraadpleegd kan worden, bestaat de kans dat er op bepaalde momenten in de week niemand op de klantenservice van Oxxio aanwezig is om complexere vragen te beantwoorden. In dat geval kun je een bericht achterlaten en komt een medewerker van Oxxio zo snel mogelijk op je vraag terug.