Je kan op de website van PayPal.com/nl makkelijk hulp vinden wanneer je met vragen zit. Dit doe je onder het tabje ‘hulp’ helemaal bovenaan. Hier kan je zoeken op trefwoord om een antwoord te vinden op de vraag die je hebt, of er staan ook wat algemene vragen (en bijhorende antwoorden) onder. Daarover gaan we hieronder wat meer in detail. Maar je kan ook op andere manieren hulp krijgen – namelijk via het actiecentrum of door rechtstreeks contact op te nemen met de klantenservice.
Contact opnemen met de klantenservice van PayPal, hoe?
Actiecentrum
Via het actiecentrum kan je rekening- of transactieproblemen oplossen. Hier kan je op klikken, waarna je dient in te loggen. Op deze pagina kan je een probleem melden, waarbij je de desbetreffende betaling kan selecteren, op doorgaan klikken en het ’type’ probleem aanmelden.
Rechtstreeks contact opnemen
Je kan ook rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice, namelijk door een berichtje te sturen naar één van de medewerkers. Als je klikt op ‘stuur ons een bericht’, word je automatisch verder geholpen door een automatische chatbot, waaraan je je vraag kan stellen. Indien de chatbot je niet verder kan helpen, word je doorgeschakeld naar een medewerker van de klantenservice. Naast via chat, kan je de klantenservice ook telefonisch bereiken op het gratis nummer 0800 508 55. Deze is open van maandag tot vrijdag van 9u tot 17u30.
Zoals hierboven gezegd, kan je onder het tabje ‘hulp’ ook de algemene vragen vinden. Hiertussen vind je misschien zelf het antwoord op je vragen zonder de klantenservice rechtstreeks te hoeven contacteren.
PayPal-handleidingen
Onder ‘algemene vragen vind’ je het tabje PayPal-handleidingen. Hier komen de veelgestelde vragen voor over onder andere terugbetalingen, hoe je een betaling annuleert en hoe je geld overmaakt. Hier kan je klikken op ‘aan de slag met PayPal’, waar je informatie vindt over de functies van je PayPal rekening. Hier kan je zien hoe je e-mail adres kan bevestigen, hoe je je bankrekening toevoegt aan je PayPal rekening, hoe je geld kan opnemen naar je bankrekening, hoe je een kaart kan toevoegen, bijwerken of verwijderen, of hoe je geld kan overmaken. Ook vind je hier hoe je je wachtwoord opnieuw kan instellen indien je het vergeten bent, wat je moet doen als je een probleem hebt met je aankoop via PayPal en of PayPal aankoopbescherming aanbiedt voor haar kopers.
PayPal-app
Je vindt hier ook meer informatie over de PayPal-app. Zo vind je hier de basisfuncties terug: hoe je een bankpas of kredietkaart toevoegt aan je rekening, hoe je een bankrekening toevoegt, wat de kosten zijn voor een PayPal-rekening en wat aankoopbescherming inhoudt. Ook vind je hier meer terug over betalingen via de app – hoe je geld overmaakt, hoe je een betaling annuleert, een factuur moet maken en verzenden, hoe je geld stort op je rekening, waarom je betaling geweigerd is en dergelijke meer. Ook kan je je rekening beheren via de app, zo kan je je wachtwoord wijzigen en de beveiligingsvragen, ja saldo controleren, een ongeautoriseerde betaling of rekeningactiviteit melden en je kan hier ook terugvinden wat je moet doen indien je je mobiele apparaat verloren bent.
Basisfuncties van PayPal
Hier staat uitgelegd hoe PayPal werkt – hoe je een rekening opent, hoe je een rekening sluit – , de verschillende accounttypes, meer informatie over beveiliging en bescherming en juridische overeenkomsten.
Mijn rekening
Hier kan je raadplegen hoe je financiële informatie toevoegt en bewerkt in je account, zoals hoe je een bankpas of kredietkaart kan toevoegen aan je rekening, een kredietkaart kan verwijderen, de vervaldatum van je kredietkaart kan wijzigen en meer. Ook vind je hier hoe je wachtwoord opnieuw moet instellen, wat je dient te doen indien je je e-mail adres dat aan PayPal gekoppeld is, vergeten bent, wat je kan doen wanneer je je GSM nummer gewijzigd hebt en niet kan inloggen en ook wat je kan doen als je geen sms ontvangen hebt om je identiteit te bevestigen. Je kan hier ook persoonlijke informatie toevoegen en bewerken, zoals je adres, je telefoonnummer, je beveiligingsvragen, de naam van je PayPal-rekening,…
Betalingen
Onder deze categorie vind je alles omtrent betalingen – hoe je geld kan ontvangen, hoe je een terugbetaling verricht, hoe je betalingen in een andere munteenheid kan ontvangen of overmaken, hoe je een terugbetaling kan vragen, hoe je geld overmaakt – gewoon of als cadeau -, hoe PayPal.Me werkt,… Ook vind je hier meer informatie over de wisselkoers die door PayPal gehanteerd wordt in geval van internationale betalingen.
Geschillen
In de categorie ‘geschillen’ kan je informatie terugvinden over hoe je een klacht kan indienen, wat de status is van je geschil of claim, alsook het beschermingsbeleid, hoe je de beperking van je rekening opheft en wat je moet doen als je saldo ontoereikend is.
Ook vind je hier informatie over zakelijke functies, zoals automatische betalingen, en informatie over Amerikaanse belasting. Uiteraard kan je alles heel uitgebreid terug vinden op de website, maar je kan de klantenservice ook steeds rechtstreeks contacteren indien je geen antwoorden vindt op je vragen op de website van PayPal.
Heel vervelend dat de klantenservice NIET telefonisch is te bereiken. Het 0800 nummer geeft een afsluittoon. En de aanwijzingen in de FAQ helpen niet, omdat er wordt verwezen naar een knop ‘actie’ die er bij mij niet is.
Het gaat om een betaling die al een week wordt aangegeven als ‘in behandeling’ maar die inmiddels al via Ideal is betaald omdat de verkoper ongeduldig werd.
Ik wil deze dus uit Paypal weghebben, zodat ik dadelijk niet dubbel betaal. Kunt u contact met mij opnemen, z.s.m.?