De klantenservice van PostNL kan je bereiken op verschillende manieren, en dit voor verschillende vragen. Soms loopt er namelijk iets mis bij het bezorgen van pakketjes en brieven, en net daarvoor staan de medewerkers van de klantenservice van PostNL voor je klaar. Je kan de klantenservice van maandag tot en met vrijdag telefonisch bereiken tussen 8u30 ’s morgens en 20u ’s avonds. Op zaterdag kan dit tussen 9u ’s morgens en 16u ’s avonds. Om het telefoonnummer terug te vinden, kan je onderaan op de website van PostNL klikken op ‘contact opnemen’. Hierna kom je terecht in een automatische chatomgeving met de chatbot, Daan. Hier geef je de gegevens door waarover je vraag gaat, alsook je eigen contactgegeven. Ten slotte krijg je het nummer van de klantenservice, dit is 088 22 55 602. Hieronder kom je meer informatie te weten over de PostNL klantenservice.
Op welke manier contact opnemen met de PostNL klantenservice?
De digitale collega Daan (de chatbot), kan je 24/7 bereiken. Rechtstreeks chatten met een medewerker kan ook, dit kan gedurende dezelfde uren als de telefonische bereikbaarheid. Daarnaast kan je de klantenservice ook bereiken op sociale media. Dit kan via Facebook en Twitter – en dit kan 24/7. Je krijgt via deze weg reactie binnen 1 dag.
Ook kan je je vragen stellen door middel van een handgeschreven brief op te sturen naar het adres PostNL, Postbus 99180, 8900 NA Leeuwarden. Je brief zou binnen de 10 werkdagen beantwoord moeten worden.
Indien je niet tevreden bent over hoe iets bij PostNL verlopen is, kan je online een klacht indienen. Dit kan tussen 8u30 en 20u. Je kan hiervoor ook meteen bellen of chatten met de medewerkers, of je kan aangeven dat je graag per e-mail gecontacteerd wil worden. Indien je deze optie kiest, zal je binnen de 3 werkdagen een reactie ontvangen. Je kan je klacht indienen via de website onder ‘Klacht indienen’.
Meest frequente vragen
Doorgaans gaan de meeste vragen over de status van de zending: wanneer je pakje geleverd wordt bijvoorbeeld. Dit kan je eenvoudig zelf terugvinden op de track & trace. Dit kan je ook doen via de PostNL app. Via track & trace kan je steeds de laatste informatie over je pakketje terugvinden.
Ook kan het zijn dat je pakketje niet bezorgd is. In dit geval kan je ook de status van de zending raadplegen, waar je advies kan terugvinden over wat de volgende stappen zijn als je pakketje niet bezorgd is. Misschien ben je niet thuis op het moment dat je pakketje geleverd wordt. Je vindt op de website makkelijk terug wat je in dat geval kan doen. Het kan natuurlijk ook dat je een vraag hebt die over iets anders gaat, hieronder gaan we wat dieper in op de andere mogelijke vragen die je kan hebben voor de klantenservice.
Vragen omtrent de status van je zending
Zoals hierboven reeds vermeld, kom je via ‘Status van je zending’ op de track & trace terecht. Hier geef je je barcode of je niet-thuiscode van je pakketje in, alsook het land van de ontvanger en de postcode. Het is moeilijk om je de exacte levertijd van je pakketje door te geven – dit is namelijk afhankelijk van het aantal pakketjes die de bezorger die dag moet leveren, de weersomstandigheden en hoe druk het is op de baan. Hier vind je ook wat je moet doen als je niet thuis bent bij de bezorging.
Ook op vragen omtrent een pakketje dat je uit het buitenland verwacht, kan je hier een antwoord vinden. Het is dan mogelijk dat je pakketje nog niet in Nederland of in de douane terechtgekomen is, dan kan je de barcode invullen op de internationale track & trace-website. Ook de bezorgtijd van je pakket naar het buitenland, kan je hier raadplegen.
Kosten
Je kan er ook de kosten van postzegels raadplegen, of bezwaar maken indien de portokosten niet terecht zijn volgens jou. De tarieven om post en pakketten te versturen, de prijs van speciale postzegels en de geldigheid van de postzegels kan je ook hier terugvinden.
Niet thuis op moment van bezorging
Ook kan het dat je niet thuis bent op het moment van de bezorging. In dit geval geeft de bezorger je pakketje af bij de buren of in een PostNL-punt. Je vindt je track & trace code terug in de inbox van je e-mail of in de PostNL app. Indien je e-mail adres niet gekend is, wordt er een briefje achtergelaten in je postbus. Hierop staat een niet-thuiscode, waarmee je kan zien waar je pakketje is en waar je het kan ophalen. Je kan deze code ook online invullen onder ‘Niet thuis bij bezorging pakket’. Ook kan je de datum van bezorging wijzigen indien je op voorhand weet dat je op het moment van de bezorging van je pakket niet thuis zal zijn.
Uiteraard vind je op de website nog veel andere antwoorden op je vragen terug, zoals bijvoorbeeld over de nabestaanden- en doorzendservice, over wat je moet doen als je verhuisd bent, hoe je zelf iets retour moet sturen,… En als je het online niet vindt, kan je uiteraard de klantenservice rechtstreeks zelf bereiken.