Vattenfall is een van oorsprong Zweeds energiebedriijf dat ook op de Nederlandse energiemarkt actief werd door een overname van het toenmalige nutsbedrijf Nuon. Je zou het huidige Vattenfall als een allround energiebedrijf kunnen beschouwen, want naast het leveren van stroom, gas en stadsverwarming kun je er ook terecht als je faciliteiten verlangt op het gebied van zonnepanelen, cv-ketels, isolatie, ventilatie, elektrisch rijden, glas en het beveiligen van je woning. In dit artikel lees je meer informatie over de Vattenfall klantenservice.
Contact met de Vattenfall klantenservice opnemen?
Natuurlijk kun je met de medewerkers van de klantenservice van Vattenfall contact opnemen als je meer informatie wilt krijgen over de producten en/of diensten die we zojuist noemden. Daarnaast kun je er terecht voor vragen over rekeningen van en betalingen aan Vattenfall. Is er sprake van stroomuitval of is een via Vattenfall gekocht of gehuurd product defect, ook dan helpen de medewerkers van de klantenservice je graag om dit soort vervelende situaties snel opgelost te krijgen. Tenslotte kun je ook met de Vattenfall-klantenservice contact opnemen als je hebt besloten om klant van het bedrijf te worden.
Telefoonnummer
Voor telefonisch contact zitten de medewerkers van de klantenservice vijf dagen per week voor je klaar. Je kunt ze van maandag tot en met vrijdag van 8 uur ’s morgens tot 3 uur ’s middags bereiken op telefoonnummer 0900 – 0808. Voor gesprekken naar dit nummer geldt het gebruikelijke tarief. Op zaterdag en zondag is er niemand op de telefonische klantenservice aanwezig om je te woord te staan. Bevind je je in het buitenland, dan bel je tijdens de openingstijden van de klantenservice naar +31 26 845 02 71 om met een medewerker van Vattenfall in contact te kunnen komen. Voor zakelijke klanten van dit energiebedrijf is overigens een apart telefoonnummer beschikbaar, namelijk 020 – 89 20 255. Voor dit laatstgenoemde telefoonnummer gelden dezelfde openingstijden als voor het nummer voor consumenten.
Vattenfall stelt helaas geen e-mailadres beschikbaar om rechtstreeks met een medewerker van de klantenservice van dit bedrijf contact op te kunnen nemen. Er is op de website ook geen alternatief in de vorm van een online contactformulier te vinden. Wil je toch graag schriftelijk contact met Vattenfall hebben, dan kan dat alleen maar via social media en een tweetal verschillende chatmogelijkheden (zie onder).
Social media
Zowel op Facebook als op Twitter kom je Vattenfall tegen. Het energiebedrijf gebruikt Facebook voor het geven van handige (bespaar)tips en weetjes. Dat daarbij het aanbod van Vattenfall vaak centraal staat spreekt eigenlijk voor zich. Via Twitter houdt het energiebedrijf je op de hoogte van het actuele nieuws over Vattenfall. Je treft er ook updates aan van lokale stroomstoringen. Het Facebook-kanaal vind je hier: https://facebook.com/vattenfallnederland. En hier is Vattenfall op Twitter present: https://twitter.com/vattenfallnl. Via beide platformen kun je ook privéberichten naar de klantenservice van het energiebedrijf sturen. Alle inkomende berichten worden door een speciaal webcareteam behandeld, dat van maandag tot en met vrijdag actief is van 8 uur ’s morgens tot 9 uur ’s avonds. Op het moment dat het webcareteam aanwezig is ontvang je meestal binnen een uur een antwoord terug op je bericht.
Retour
Tenzij je kiest voor een flexibel leveringscontract, zit je in principe voor de afgesproken periode aan je energiecontract bij Vattenfall vast. Eerder opzeggen is weliswaar mogelijk, maar daar zijn dan wel kosten aan verbonden. Er is één uitzondering op deze regel. Sluit je een leveringscontract via de website van Vattenfall af, dan geeft de wet die kopen op afstand regelt je de mogelijkheid om dit contract binnen 14 dagen na ondertekening kosteloos te herroepen. Op producten die je van Vattenfall koopt of huurt is sowieso een garantie van tenminste twee jaar van toepassing of valt het onderhoud ervan onder een servicecontract van dit energiebedrijf.
Klacht
Ook al doet Vattenfall nog zo goed haar best om haar klanten van een optimale dienstverlening te voorzien, toch is het niet helemaal uit te sluiten dat er nooit iets mis gaat. Wil je in dat geval een klacht indienen, dan kun je je het beste jn eerste instantie wenden tot de klantenservice. De medewerker waar je contact mee hebt zal dan alles in het werk te stellen om samen met je tot een tevredenstellende oplossing te komen. Wordt die oplossing niet bereikt, dan zou je kunnen besluiten om per reguliere post een klachtenbrief naar het bedrijf te sturen. Het adres daarvoor is Vattenfall Nederland B.V., Hoekenrode 8, 1102 BR Amsterdam. Wil je zeker weten dat het poststuk correct op dat adres is afgeleverd, kies dan voor aangetekende verzending. Lost ook het sturen van een klachtenbrief je situatie niet goed op, dan is het inschakelen van een onafhankelijke geschillencommissie wellicht een goed idee. Meer informatie daarover vind je hier: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/. En in geval van zakelijke klachten hier: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie-zakelijk/.
Chat
Vattenfall biedt je op twee verschillende manieren de mogelijkheid om met het bedrijf te chatten. Het webcareteam van de klantenservice is namelijk ook via WhatsApp beschikbaar. Wil je van die optie gebruik maken, stuur je bericht dan naar nummer +31 20 89 20 230. Daarnaast kun je op de Vattenfall-website ook dag en nacht chatten met Nina, de chatbot van dit energiebedrijf. Nina geeft je razendsnel antwoord op alle meest gestelde vragen. Kan de chatbot je geen goed antwoord op je vraag geven, dan verwijst ze je door naar de alternatieve contactmogelijkheden binnen Vattenfall.
Er wordt op whats app niet gereageerd.Zit al een week op antwoord te wachten
M’n energierapport van december 2022 bevat een
vervelende fout. Dit kan ik helaas nergens aan Vattenfall doorgeven!
P.S. een verbeterpunt voor vattenfall. Die chat bot robot werkt niet. Dat is een gedachtekronkel die net als bij de overheid ook niet werkt. Ik heb een vraag en ben niet geïnteresseerd in een hele slechte beslisboom door te “lopen”
En regel eens een “normaal” e-mail contact.
Miljarden winst maken dank zij “ons” klanten en geen cent aan een fatsoenlijke klantenservice besteden.